Το περιοδικό Logistics & Management φιλοξένησε στο τεύχος 177 αφιέρωμα για την νέα, υπό συζήτηση στο Ευρωκοινοβούλιο, ευρωπαϊκή οδηγία σχετικά με τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, τις συνθήκες εργασίας των οδηγών, τον θεμιτό ανταγωνισμό, τις ενδομεταφορές, τις παραδόσεις «καμποτάζ», τους τακτικούς ελέγχους και την απόσπαση οδηγών.
Στο αφιέρωμα αυτό παρουσιάστηκαν τα προτεινόμενα μέτρα και φιλοξενήθηκαν οι θέσεις των αρμόδιων φορέων (π.χ. ΟΦΑΕ, ΕΕΣΥΜ), του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και μεγάλων εταιρειών εμπορευματικών μεταφορών, μεταξύ των οποίων επιλέχθηκε και η ΧΑΒΑΚΗΣ "ΜΕΓΑΛΟΝΗΣΟΣ".
Παρακάτω θα βρείτε τη θέση της εταιρείας μας σχετικά με τους νέους κανόνες, όπως διατύπωσε η Μάρα Χαβάκη, Business Development Manager της εταιρείας.
"Δραστηριοποιούμενη στον κλάδο των οδικών εμπορευματικών μεταφορών εθνικής εμβέλειας για 49 συναπτά έτη, η ΧΑΒΑΚΗΣ – ΜΕΓΑΛΟΝΗΣΟΣ, αποτελεί ένθερμο υποστηρικτή όχι μόνο των δίκαιων συνθηκών εργασίας των εργαζομένων, αλλά και του δίκαιου και ισότιμου ανταγωνισμού που προάγει το επιχειρείν.
Οι επαγγελματίες οδηγοί βαρέων οχημάτων αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του επαγγέλματός μας, φέροντας εις πέρας καθημερινά ένα άκρως απαιτητικό, αλλά κρίσιμο, έργο για την επιτυχή ολοκλήρωση της εφοδιαστικής αλυσίδας. Κύρια χαρακτηριστικά της εργασίας τους, ειδικά για εκείνους που πραγματοποιούν διασυνοριακά δρομολόγια, είναι οι δύσκολες συνήθως συνθήκες (π.χ. νυχτερινή οδήγηση, βεβαρημένο ωράριο εργασίας, μη ικανοποιητικές συνθήκες υγιεινής, χρονική πίεση δρομολογίων), οι συχνές και επαναλαμβανόμενες πολύωρες μετακινήσεις, όπως και η μακρόχρονη παραμονή τους εκτός του οικογενειακού και κοινωνικού περιβάλλοντός τους. Η προσπάθειά τους αξίζει την αναγνώριση και την υποστήριξη της Πολιτείας, προκειμένου το μεταφορικό έργο, και κατ’ επέκταση το διεθνές εμπόριο, να διεκπεραιώνεται επιτυχώς, λαμβάνοντας μέτρα για έννομες πρακτικές, ασφαλή διαδικασίες, μειωμένη γραφειοκρατία και θεμιτό ανταγωνισμό.
Η νέα, υπό συζήτηση, ευρωπαϊκή οδηγία είναι η αρχή μίας αναγκαίας αλλαγής, την οποία και καλωσορίζουμε. Η ομαλή λειτουργία της αγοράς προϋποθέτει την υιοθέτηση νέων, ξεκάθαρων και δίκαιων κανόνων, οι οποίοι δεν απέχουν πολύ από τις προτεινόμενες λύσεις.
Μέτρα υπέρ της καταπολέμησης της εκμετάλλευσης των επαγγελματιών οδηγών μεγάλων αποστάσεων κρίνονται απαραίτητα, προκειμένου να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας τους. Παρέχοντας στον εργαζόμενο ένα δίκαιο ανταποδοτικό πακέτο, καθώς και το προνόμιο της απαιτούμενης ανάπαυσης, αναμένεται αύξηση της εργασιακής αποδοτικότητάς του, η οποία συνεπάγεται μόνο θετική επίδραση στην επίτευξη των εταιρικών στόχων. Η αύξηση της αποδοτικότητας αναλύεται περαιτέρω σε αύξηση του ποσοστού έγκαιρων και άρτιων παραδόσεων, όπως και σε μείωση αστοχιών και ατυχημάτων. Επιπροσθέτως, η προτεινόμενη μειωμένη γραφειοκρατία (π.χ. τελωνειακές διαδικασίες, έλεγχοι), καθώς και η έγκαιρη και τακτική επικοινωνία μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ, θα καταστήσει πιο εύκολη και καρποφόρα τη διαδικασία της διασυνοριακής μεταφοράς.
Αναφορικά με την τροποποίηση του ισχύοντος κανόνα για τη διενέργεια του cabotage, η προτεινόμενη οδηγία θέτει ένα ισχυρότερο μέτρο προστασίας της εγχώριας αγοράς κάθε κράτους μέλους από καταχρηστικές και παραβατικές πρακτικές ξένων φορέων. Ωστόσο, είναι σημαντικό να τονίσουμε πως το μέτρο αυτό θα φέρει θετικά αποτελέσματα μόνο εφόσον επιτευχθεί ομοιογένεια στην υιοθέτησή του από όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ. Παράλληλα, η αντιμετώπιση του φαινομένου των λεγόμενων εταιρειών «letterbox» με ενισχυμένους ελέγχους, θα διασφαλίσει τον υγιή και ισότιμο ανταγωνισμό μεταξύ των εταιρειών του κλάδου των οδικών μεταφορών.
Καταλήγοντας, η υπό συζήτηση οδηγία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο σενάριο το οποίο εφόσον ψηφιστεί και υιοθετηθεί θα θέσει νέους ορίζοντες όχι μόνο στη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά και στο διεθνές εμπόριο."
***Μπορείτε να επισκεφθείτε το τεύχος 177 του περιοδικού Logistics & Management που φιλοξένησε το αφιέρωμα στο σύνδεσμο που ακολουθεί: